• Dansk
  • Svenska
  • Norsk Bokmål
  • English
  • Vægtoptimering

    I 2014 producerede VM Tarm a/s Fremtidens Tanktrailer, som var resultatet af et offentligt støttet udviklingsprojekt med fokus på reduktion af tanktrailerens egenvægt.

    Fremtidens Tanktrailer transporterer til daglig mælk for Arla Foods i Danmark og har nu kørt ca. en million kilometer. Vi har flere gange haft den til inspektion, og der var ingen bemærkninger. Tanktraileren kan altså holde, selvom den var dimensioneret lige til grænsen af, hvad vi troede, var muligt.

    VM Tarm a/s arbejder stadig meget med udviklingen inden for vægtoptimering. Vi er bl.a. begyndt at producere tanke i duplex stål. Det er et højstyrkestål, som betyder, at vi kan reducere godstykkelsen med ½-1 mm.

    Vægtoptimeret 4-akslet anhænger

    Specifikationer: 32.000 liter, 1 rum, 50 mm isolering.
    Vægtoptimeringer: Tank og konsoller i duplex, kappe i glasfiber, alufælge, vægtoptimeret undervogn.


    Egenvægt: 6.960 kg.
    Tilladt nyttelast: 31.040 kg.


    Vægtoptimeret 2-akslet anhænger

    Specifikationer: 15.000 liter, 3 rum, 50 mm. isolering.
    Vægtoptimeringer: Tank og konsoller i duplex, kappe i glasfiber, sidemandedæksler og alufælge.


    Egenvægt: 4.150 kg.
    Tilladt nyttelast: Ca. 15.850 kg.


    Vægtoptimeret 4-akslet forvogn

    Specifikationer: 20.000 liter, 4 rum 50 mm. isolering og mælkeindsamlingskabine.
    Vægtoptimeringer: Tank og konsoller i duplex, kappe i glasfiber, sidemandedæksler og alufælge.


    Egenvægt: Påbygning 3.088 kg. Bil 10.170 kg.
    I alt 13.258 kg.
    Tilladt nyttelast: Ca. 18.740 kg.

    Kontakt

    Sune Boelskifte

    Teknisk chef

    99 48 33 39
    sb@vmtarm.dk
    Facebook LinkedIn YouTube