Forsinkelse:
Ved VM Tarm a/s’ forsinkelse kan køber ved skriftlig meddelelse til sælger kræve levering inden for en rimelig frist, der ikke kan være kortere end en uge, når der foreligger forsinkelse på mere end 6 måneder, og produktet fortsat ikke leveres. Leverer VM Tarm a/s ikke inden for denne frist, og dette ikke skyldes omstændigheder, som køberen er ansvarlig for, kan køberen ved skriftlig meddelelse til VM Tarm a/s hæve aftalen, for så vidt angår den del af produktet, som på grund af VM Tarm a/s’ manglende levering ikke kan tages i brug som forudsat af parterne.
Hvis køberen hæver aftalen, har han ret til erstatning for det direkte tab, som han har lidt ved VM Tarm a/s’ forsinkelse, idet køberen ikke har ret til erstatning for indirekte tab, herunder mistet omsætning. Den samlede erstatning, som skal betales i henhold til denne bestemmelse, kan ikke overstige 10 pct. af den del af den aftalte købesum, der dækker den del af produktet, for hvilken aftalen hæves.
Ved forsinkelse er køber ikke berettiget til konventionalbod i henhold til ORGALIME S 2012, punkt 14-16.
Ophævelse af aftalen med begrænset erstatning er de eneste beføjelser, som køberen kan gøre gældende som følge af VM Tarm a/s’ forsinkelse. Ethvert andet krav mod VM Tarm A/S på grund af sådan forsinkelse er udelukket, medmindre VM Tarm A/S har gjort sig skyldig i grov uagtsomhed.
Det købte produkt leveres først fra VM Tarm a/s, når hele købesummen er indgået på VM Tarm a/s’ konto.